Sunday, February 8, 2009

Melbourne

Jag skriver detta pa svenska for ingen har i Australien behover hora vad jag har att beratta.
John och jag akte till Melbourne i torsdags for att spendera helgen i Melbourne och en natt i Inverloch, som ligger en timmes bilfard ifran Wilsons Prom.
Pa fredagen jobbade John halva dan sa jag roade mig sjalv pa stan. Pa eftermiddagen hyrde vi en bil och akte till Inverloch dar John har en jobbarkompis. Det var mycket trevligt att traffa John och Chris igen (ja, det var John, John, Chris, jag och barna Georgie och Curtis).

Pa lordagen vaknade vi till en het sommar dag. Vid lunchtid akte vi till stranden for att ga en promenad men det var sa varmt att vi inte stog ut langre an det tog att ta en fotdopp. Vinden var sa otroligt het att det sved i ogonen och halsen och sa stark att sanden yrde. Jag sa flera ganger till John att "fy vad otackt det ar nar det ar sa hett och vinden ar sa stark, det kanns som luften sjalv skulle kunna antanda". De har lidit av torka i flera ar i Victoria och graset vart man an ar ar helt burnt sa torrt ar det. Jag vet inte vad korna lever av i san torka. De Australiensiska arterna ar val nagorlunda anpassade i alla fall. "Tank om det borjar brinna" sa vi, da skulle det ju sprida sig fortare an man kan springa. Lite anade vi hur ratt vi hade. John och Chris barn som ar 7 och 4 ar grat av utmattning i varmen och vi sokte luftkonditionering vart vi var.

Vi sa tack och hej till vara vardar och korde tillbaka till Melbourne efter lunch. Pa vagen sag vi avstangda vagar och bilar som 'stannat' langs med motorvagen. Vi trdde naivt att det var flera olyckor som hant nar det i verkligheten var motorerna som overhettats. Nar vi kom fram till vart hotell fick vi hora att det var den varmaste dagen nagonsin sedan de borjat mata temperatur i staden. 46.4 grader i stan och 47.9 i Avalon. Himlen var aprikos fargad (av rok) och det blaste lika mycket dar. Pa nyheterna sa dom att brander pagick pa flera stallen runt om i Victoria och 40 manniskor befarades vara doda. Idag ar dom siffrorna betydligt hogre, 126 ar bekraftade doda och de siffrorna kommer nog att stiga, det befars att over 230 kan ha dott. Fotot ar ifran The Age och visar en volontar som sag sitt eget hus brinna nar nar han hjalpte till att radda ett annat hus.

En stad blev odelagd pa en timma, manniskor forsokte fly i sina bilar men sikten var lika med noll med all rok och trad hade fallit pa vagen sa folk bade krockade med varandra eller korde pa hinder och dog i sina bilar. Flera brandar tros vara anlagda! Fruktansvard tragedi.

John och jag skulle traffa en van till honom pa sondag kvallen men hon hade mist tva vanner i branderna och ville sjalvklart inte ga ut. En van till mig kan inte komma hem for en brand ar pa vag mot hennes hus och samhalle.

Detta ar den varsta naturkatastrof som drabbat Australien. http://media.theage.com.au/?rid=45930 visar en rapport ifran lordags, da anade dom inte hur manga som dott. Har ar fler bilder:

No comments: